View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Jul 2019, 22:23

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Blue Midnight 
Author Message

Tjena alla bojare.

Har spelat in en variant av Blue Midnight som jag tänkte dela i hopp om att få lite konstruktiv kritik.
Min egen reflektion är att förutom att ha munspeltekniken i ordning (böjar mm) hjälper det om man spelar med
stort självförtroende. Halvtonsböjarna på 3:e hålet är....mariga.

Det dröjer ca 7 sec innan låten börjar.

För de som är intresserade är backingtracket från Mr Shoji (Shoblues.com),
Inspelat i Reaper, Astatic 200 tror jag. Sen tänkte jag att ni får gissa resten.

https://soundcloud.com/bluesharpster/blue-midnight

Patrik

09 Mar 2014, 21:15
Profile ICQ YIM WWW

Hur länge har du spelat?

Du intonerar lite osäkert på 3D vid några ställen -- och det verkar du ju meveten om, enl nedan. (Om du vill kan jag tala om mer exakt, men jag tror du hör det.)

Skulle jag säga något annat så kanske att jag i dina skor skulle försöka få till lite "djupare" ton, och då och då introducera vibrato. En del av de långa tonerna blir aningen tunna när du inte modulerar och de behöver mer liv. (Kan bli mer specifik där också men jag är snabb nu.)

Ciao
/Martin

-------------------------------------------------------------------------------
Har spelat in en variant av Blue Midnight som jag tänkte dela i hopp om att få lite konstruktiv kritik.
Min egen reflektion är att förutom att ha munspeltekniken i ordning (böjar mm) hjälper det om man spelar med
stort självförtroende. Halvtonsböjarna på 3:e hålet är....mariga.

Det dröjer ca 7 sec innan låten börjar.

För de som är intresserade är backingtracket från Mr Shoji (Shoblues.com),
Inspelat i Reaper, Astatic 200 tror jag. Sen tänkte jag att ni får gissa resten.

12 Mar 2014, 20:20
Profile ICQ YIM WWW

Äntligen någon som svarar. Tack Martin,
Man blir lite orolig när ingen (vågar) säga nåt.

Som du säger så är inte böjarna "spot on". Försöker träna detta men det är trixigt att få till det. Det går bättre i vissa låtar än i andra.
Blue Midnight är lite förrädisk. Den verkar ganska enkel men just böjarna, de långa tonerna (syrebrist) och min verkliga nemesis, vibratot kräver sin hen. Allt det som ska göra låten levande mao.

Du får gärna utveckla och vara mer exakt i dina synpunkter samt gärna tipsa om hur man får till ett (musikaliskt) vibrato.
Jobbar med detta dagligen men det blir hårt, ojämnt och luften vill inte riktigt räcka till. Har läst Yerxa, kollat Barrett och Al Ek, Gussow m fl och det funkar halvhyfsat när man bara spelar en ton och försöker få till vibratot men i en låt blir det sas annat ljud i skällan.

Det finns säkert fler som kan lära av dina synpunkter.

Tycker generellt att det läggs ut för lite heminspelningar på Bojen. Några duktiga musiker lägger ut kanonlåtar ibland men
tyvärr verkar det vara mer intressant att prata prylar än ton och vibrato.

Än en gång, tack Martin.

Patrik

12 Mar 2014, 23:03
Profile ICQ YIM WWW

Jag tycker det låter OK. Du har låten memorerad så nu är det bara att slipa på tekniker.
Det är en sådan där låt som man kan jobba hela livet med. Det som slår mig mest med låten är den släpande takten och framför allt dynamiken. Han krämar ur så många olika dynamiska dimensioner ur sin starkare. Skall man få till en exakt replica av låten så måste man ha den typen av förstärkare.
Jag skulle råda dig att lyssna på låten många ggr om men fokusera på olika saker. Lyssna efter volymen/dynamiken och koncentrera dig bara på det sen lyssnar du efter takten och räknar och känner efter.
Om man till exempel lyssnar vid 1:40 ish på LWs version så trycker han verkligen i och spelar högt, förstärkaren spräcker upp och det riktigt morrar. Allt som spelas utöver det spelas svagare.

En skojig sak som jag har upptäckt är hur mycket dennis gruenling är inspirerad av LW. Jag kan nästan se hur han har suttit med munspel i hand och lyssnat om o om o om igen.
That's it med LW är också en sån där låt som kan följa en hela livet och som verkligen är en låt som dennis gruenling har plankat.

13 Mar 2014, 00:12
Profile ICQ YIM WWW

Hej Ingvar
Det är bra råd du kommer med, att fokusera på en sak i taget, dynamik, rytm, böjar.
Jag ska ta till mig detta. Vissa saker är uppenbara som när man lyssnar som den 3 takter långa
5 D som ökar i volym andra inte lika tydliga, tungblock, lip, slap mm. Jag tror Barrett kallar det
"blessings and curses" när han refererar till tekniker vi har tillgängliga.

Jag har kört helt digitalt och ljudpluggarna kommer från EZmix 2 från det eminenta Umeåföretaget
Toontrack.

Är jag helt ute och cyklar om jag tror att du kommer från Umeå Ingvar? Bluesjam på Droskan, typ?

Patrik

13 Mar 2014, 08:47
Profile ICQ YIM WWW

Haha.. Det är jag.. från Umeå. Jag kan inte placera dig dock, jag känner till ett gäng annsikten som spelar munspel på jammen men inte några namn :)
Vi borde bestämt ha en munspelsdejt! Vi kan säkerligen lära av varandra. När man vänjer sig vid alla tungblockeringstekniker så hör man dom klart och tydligt. Barrett förklarar dom på ett utmärkt sätt.

13 Mar 2014, 12:01
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Blue Midnight
Hej! Jag gillar verkligen ditt lir! Precis som Martin säger så är ibland dina halvtonsböjningar på hål tre lite grunda. Jag har ingen exakt koll på blue midnight och kan därför inte säga om LW gör så också. Backing tracket är dock så mollbetonat att troligen ska du "ner" något.

Jag har exakt samma svårigheter! Det jag har gjort i det senaste är att spela mycket i tredje position. Örat kalibreras om till att höra den "Sanna" molltersen. Testa och transponera någon del till tredje position och lira det igen, spela in och jämför! Det kräver ett Eb-spel om du ska lira det till samma BT.

Din timing är superfin, inte helt lätt i en släpig låt. Vibratot kräver ansträngning, jag använder nästan bara diafragma vibrato/tremolo och tycker själv att det låter ok.

Posta gärna mer! Jag lägger upp saker ibland och det ger väldigt mycket att få feedback på sitt spelande, kul om vi är några stycken.

13 Mar 2014, 13:20
Profile

Hej Ingvar och katten

Ingvar
Jag har inte vågat mig upp på jammet än så jag är okänd.

Katten
Smart att köra i 3:e pos. Jag får väl sänka tonhöjden på låten ett halvt tonsteg till E och ta fram D-spelet för 3:e pos.
Satt i går och kollade om jag hade några backing-tracks i moll av precis samma anledning, att hitta molltersen.
Tack för din kommentar om timingen.

Patrik

13 Mar 2014, 18:18
Profile ICQ YIM WWW

Jag har ju varit där och skämt ut mig i tre år så då vågar du också spela! Det är sjukt avspännd stämning bland musikerna så man får aldrig onda ögat. Sen har jag märkt att publiken som inte är musiker tycker det är viktigast att man spelar munspel senom det låter som Dylan eller Walter är oviktigt för dem.

Det tråkiga är att man absolut inte får ta med en stärk. Jag kan förstå att dom inte vill ha en massa gitarrnördar med sina egna starkare där men en munspelsstärkare som alla kan spela på borde inte skada.
Jag har dock lyckats tjata till mig, tror jag, en lineingång i mixern till min harp attack pedal. Skall bara fixa mig en dibox.

13 Mar 2014, 20:53
Profile ICQ YIM WWW

”Du får gärna utveckla och vara mer exakt i dina synpunkter samt gärna tipsa om hur man får till ett (musikaliskt) vibrato.”

Nu skriver jag snabbt och slarvigt och beklagar det – och är det väldigt oklart får du fråga mer.
Vibrato är lite av 10 000-kronorsfråga. Det är svårt att lära ut – men rätt använt kan det förändra hela ditt uttryck. Jag rekommenderar dig avgjort att försöka få ordning på det.

Instruktioner av vad vi kan kalla stilkaraktär varierar en aning i objektivitetsgrad så du får förstå att jag uttrycker en åsikt. Det finns somliga som kör med ett konsekvent vibrato, och det är inget att säga om det, men inte riktigt min melodi. Saken är dock den att jag är inte helnöjd med mitt eget vibrato: när jag lärde mig en gång i tiden var det väldigt mkt Paul Butterfield i mitt huvud – och han kör ju ett jättevibrato av typen maskingevär-på-inandning (ah-ah-ah-ah). Det är inte så svårt att lära sig grunden, men det är ganska osubtilt om du, som jag, vill röra dig utanför bluesgenren, och jag försöker numera tämja det en aning – men det är däremot svårt att lära om.
I ditt fall skulle jag rekommendera att du vid långa toner, som vid t ex 1:30, börjar med att jämföra din vibratolösa ton med en där du helt enkelt bara rör instrumentet, sidled, upp o ner etc. Du får ett fuskvibrato och kommer en bit på väg. (Själv kör jag huvudsakligen vibrato för att modulera avslutet på längre toner; det är ganska konventionellt men passar mig: ett starkt vibrato hela tiden kan bli tjatigt – fast förstås väldigt skilda uppfattningar om det). Och, alla vägar är tillåtna – även fusk. Tänk på resultatet – men det behöver inte innebära att du gör som jag gjorde och lite för entusiastiskt hänger dig fast vid ett (1) uttryck.
Vibrato på 3DD (säg om du böjt ner till A på ett C-spel, alltså helt tonsteg) är besvärligt med hals/diafragmametoden – liksom i högsta oktaven – så där kan du experimentera med att göra ett vibratoljud med tungan (”joj-joj-joj-joj-joj-joj”) och försöka få det att låta … trovärdigt.
Om du vill låta mer som t ex Ben Webster el Stan Getz så är nästan hela deras stil avhängig ton – sätter man det kan man sedan spela ”Ekorrn satt i granen” och brudarna på första publikraden kommer att le hänfört och vilja ha ditt telefonnummer, och där är vibratot en springande punkt, för just i motsats till personlig (röst-)kommunikation är det som rör sig, svävar, det man eftersträvar – håller du tal på det sättet låter du ängslig; här får du liv och auktoritet och har du det kan du spela vadfansomhelt utan att någon tycker det blir fel.
Och, om jag får säga det, långa tonen på t ex 1:40 saknar just auktoritet i uttrycket.

Lite skakigt vid ca 30 sek – det hör du säkert, men det är nog mer slarv än något annat.

Din intonation, som du alltså förefaller medveten om, är som Katten säger ovan, lite grund, t ex vid ca 55 och strax efter 1 min – men även här kommer en stiluppfattningsfråga in: jag rekommenderar inte att du konsekvent går ner till molltersen i blues (ibland är det rentav märkvärdigt effektivt att ligga kvar på en rak durters) utan söker den mikrotonala varianten mitt emellan. Svårt, jag vet. När du etablerat den kan du gå på djupare böjningar med större säkerhet. Och om jag minns rätt – har dock inte lyssnat på ”Blue midnight” på ett bra tag – så går LW själv rejält långt ner, men ligger aldrig kvar utan hämtar upp den tonen med glissando på det där återkommande riffet innan han går till 6:an. (Han gör väl samma på, vad heter den … ”Sad hours”?) Men jag tror det är bättre att som du böja försiktigt och gå den vägen: har hört alltför många munspelare som tar i och blir direkt sura men man är så förbannat glad över att man kan böja toner så man hör inte hur risigt det låter.

(En annan stilvärdesfråga – rejält icke-objektiv – är det här med att exakt replikera inspelat material. Det är utan tvekan ett bra sätt att lära sig, men sedan, allt LW spelade är inte skrivet i sten och jag tycker t ex att hans ofta återkommande gurglingar på hål 4-5D under IV-ackorden inte är helt lyckade. Kanske inte är någon sådan här … men det är en av hans klichéer som överutnyttjades.)

Större/djupare ton rent generellt är förstås också en högbeloppsfråga. Du ska nog kunna hitta instruktionsmaterial, men jag brukade själv tänka på att försöka återge det utseende luftkanalen får vid gäspning. Öppna munnen stort, visualisera ”öppen kanal” så långt ner du kan och lyssna efter skillnaderna.
Det där går inte fort, om du är relativt ny på instrumentet (du säger inte hur länge du spelat) tänk på att vi talar om år – inte veckor. (Givet din övningsfrekvens förstås: lägger du åtta tim om dagen … så kan det nog gå lite fortare.)

Du gör förstås helt rätt som spelar in dig och söker kritik. Vi lever i en ond tid – men på området att få instruktioner/feedback, kunna lyssna på sig själv, ta ut solon/melodier och hela rubbet är den digitala eran formidabelt tillmötesgående så utnyttja det så mycket du kan.
Det här med att gå på jam är förstås jättebra, och som Ingvar säger, publiken är oftast väldigt tolerant. (Alltför tolerant tycker jag, men jag är ett svin.)

Nå, det här blev långt och pratigt och ganska allmänt, sorry, men munspel är ett helvete att lära ut, och som sagt, du får fråga igen.

Ciao /M

PS Du ska få ytterligare ett råd. Försök spela i 1:a pos på låtar där du spontant skulle välja 2:a. Då får du ofta ett lite tydligare kvitto på hur din tonbildning är, när du håller dig i "Dylan-oktaven" (hål 4-6/7) och har mest blåstoner att arbeta med. Vill du göra det lite enklare för ig, ta fram en låt som t ex "I´d rather go blind" (finns en lång version m Beth Hart och Joe Bonamassa på YT) där du bara har två ackord att tänka på och, den går i A har jag för mig, alternera mellan ett D-spel och ett A. Väldigt bra som övning.

14 Mar 2014, 01:37
Profile ICQ YIM WWW

Hej Martin
Först vill jag säga att det är fantastiskt att få all denna feedback.

Hur länge jag spelat? Längre än jag vill erkänna. Problemet är väl just det att när man sitter själv och spelar utan att stötas och blötas
mot andra munspelare och övriga instrumentalister har man sämre koll på var man står. På den tiden jag spelade gitarr i band visste man
precis statusordningen på musikerna utifrån hur duktiga de var och var man själv stod.

Många bra tips och tankar. Jag är inte heller absolutist vad gäller att saker måste vara på ett speciellt sätt. Bara halsvibrato, bara vanliga böjar
(ej ob), bara 12 takter och tre ackord. Visst SBW2 spelade väl aldrig över hål 6 men han var en mästare. Jag behöver fler verktyg för att säga
samma sak och kanske andra saker. Sen gillar jag inte konserverade grisfötter vilket ska ha varit något SBW2 åt under turneerna i europa på 60-talet.
Pata negraskinka funkar bättre för mig, samma djur annan produkt.

Spela i 1: pos säger du. Tänker du melodispel då? Bluesskalan funkar väl inte i mellanposition utan ob?

Jag har fokuserat på vibratot dom här senaste dagarna och det funkar sådär när jag spelar akustiskt men blir genast sämre när jag spelar förstärkt.

Patrik

14 Mar 2014, 18:49
Profile ICQ YIM WWW

Patrik,

Du verkar föredömligt ambitiös och det gratulerar jag till.

"Spela i 1: pos säger du. Tänker du melodispel då? Bluesskalan funkar väl inte i mellanposition utan ob?"

Melodi, solo: tutta catstrofe. Poängen är, menar jag -- men man behöver inte hålla med -- att det angreppssättet just på grund av begränsningarna (kan du överblåsa så gratulerar jag till det, men får känslan av att du inte är där ännu?) sätter ljuset på just tonbildning. Det är stor skillnad mellan vad olika spelare kan få ut av en objöd ton.

Om den här länken funkar kan du gå loss på ditt A-munspel och se hur det bär, så att säga:
https://www.youtube.com/watch?v=AnXgZZkPP14

Orkar jag, och hittar jag ett bakgrundsspår, ska jag se om jag kan göra en egen inspelning och lägga upp som kanske gör det lite tydligare vad jag menar. (Men där finns alltså två förbehåll ...)

/Martin

PS. "Grisfötter": En gång, i späd ålder i en engelsk småstad på 60-talet utsattes jag för denna delikatess, kom i en jättelik geléinläggning som rörde sig (fel vibrato!) på ett oroande sätt redan vid serveringen. Den fortsatte sedan att röra på sig och efter det har jag inte haft några som helst svårigheter att välja bort den anrättningen, gärna till förmån för pata negra.

PPS. "Visst SBW2 spelade väl aldrig över hål 6 men han var en mästare." Nej, inte ofta över 6 men när han gör det, som här, så sitter det som i osv: https://www.youtube.com/watch?v=DO6P8BFj1Xw

14 Mar 2014, 19:43
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Blue Midnight
Hej!
Jag tycker det låter grymt! Det märks ändå att du spelat ett tag för det känns avslappnat, säkert och kontrollerat. Du har fin känsla. Det är skönt och behagligt att lyssna på. :)

Oscar

21 Mar 2014, 05:06
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]