View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Oct 2019, 04:08

Reply to topic  [ 8 posts ] 
unisphere 
Author Message

Post unisphere
Hej på er!
Jag blev just erbjuden att köpa en "ny" Shure Unisphere från 1964. Den har legat glömd i musikaffären sedan dess, kvar i sin låda med kabel och allt.
Jag har aldrig lirat på en sådan men vet ju att det var Cottons favorit.

Är det någon här som kan ge en liten recension?
Hur är den om man jämför med Spherodyne? Har varit sugen på att inhandla en Spherodyne ganska länge, men så dök denna upp som fick mig lite nyfiken.

Tacksam för expertråd 8)

15 Dec 2013, 01:35
Profile

Post Re: unisphere
För att göra en lång historia kort så kan man säga att spher o dyne är skitigare i sin karaktär. Påminner mer om ett shure CR element. Cottonmicken är renare och behöver en skitigare förstärkare för att komma till sin rätt. Då du kör på en DT så skulle jag rekommendera dig Spher o dyne men jag är kanske lite partisk då detta är en av mina favoritmickar. Jag gillar Cottonmicken (som väl egentligen har beteckningen PE 585 eller 585 SA, den senare är väl den som avses i detta fallet) också men den får inte lika mycket speltid hos mig. Tycker att den låter roligast ihop med champliknande förstärkare. En nackdel som bägge dessa mickar har är att de är relativt tunga och du kan bli rätt trött i händerna om du bestämmer dig för att börja använda dem regelbundet. De låter trevligt, har bra basåtergivning och är på det hela taget bra mickar bägge två. Vill du ha en mick med en smutsigare karaktär så är det spher o dyn som förordas från mitt håll. Gillar du däremot ett cleanare ljud så kör på PE 585/585 SA. Om priset är rätt så är det väl bara att slå till? Man kan aldrig ha för många mickar!

15 Dec 2013, 18:31
Profile

Stort tack Mr Slim för ett utförligt svar :)
Du har helt rätt med det där med att man inte kan ha för många mickar. Efter din utförliga recension spar jag mig nog tills en Spher o dyne dyker upp. Kan ju inte påstå att jag lider brist på mickar. Känner att när det gäller stickmickar så räcker det med en riktigt bra då det (som du säger) blir lite tungt efter ett tag. Vill jag ha ett något "renare" ljud så kör jag på en kristallmick. God Jul!

15 Dec 2013, 22:37
Profile

Jag har själv en unisphere, alltså en PE 585 och jag måste säga att tillsammans med min Vingtor är den nästintill oslagbar, ingen distbrist där inte :D . Dock, inkopplad via en Harp Attack tex så låter den långtifrån kul, nästan syntetiskt, det var tillochmed så att vår basist sa ifrån :)

17 Dec 2013, 17:52
Profile

Matsk wrote:
Jag har själv en unisphere, alltså en PE 585 och jag måste säga att tillsammans med min Vingtor är den nästintill oslagbar, ingen distbrist där inte :D . Dock, inkopplad via en Harp Attack tex så låter den långtifrån kul, nästan syntetiskt, det var tillochmed så att vår basist sa ifrån :)

Låter intressant. Känner inte till "Vingtor" men Googlade lite. En norsk stärk eller hur? Ja allt handlar väl om vem som blåser och vilken kombination man har. Har du lust att lägga upp en bild på förstärkaren?

18 Dec 2013, 15:05
Profile

Japp, norsk är den, min är på runt tolv watt och inbyggd i ett Bell&Howell högtalarkabinett med dito högtalarelement. Den var nästintill skrot när jag fick den men har fixats av en kunnig kompis och nu sjunger den så bra att jag inte riktigt kan göra den rättvisa 8) Vet att det är fler munspelare än jag som kör på Vingtor. Men vad bilder beträffar så vet jag inte hur man gör för att lägga upp dylika här :oops: Mats

20 Dec 2013, 00:33
Profile

Dock tänker jag ta med mig den till Harpmeet i Ulricehamn i mars om inget oförutsett inträffar

20 Dec 2013, 00:43
Profile

Matsk wrote:
Dock tänker jag ta med mig den till Harpmeet i Ulricehamn i mars om inget oförutsett inträffar

Det ska bli kul att få ta del av alla andra spelares olika förstärkare, då ni kommer hit till U-hamn

Med vänlig hälsning
Allansson

25 Dec 2013, 01:11
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]