View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Oct 2019, 04:10

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Golden Melody 
Author Message

Post Golden Melody
Köpte en gäng munspel från Dragspeloteket vilka jag fick hem idag. Bland annat ett Golden Harmony. Ett så himla trevligt spel, extremt lättspelat och med en fin rumslig ton. Tror att det kommer att funka fint till visor och annan akustisk musik.

11 Dec 2013, 00:36
Profile

Post Re: Golden Melody
Låter härligt! Då ingen kommenterat något tar jag mig friheten att som djupdykande nybörjare försöka förklara lite varför det kan vara så att du uppfattar tonerna som du beskriver.
Om du inte visste det så är olika munspelsmodeller stämda på olika sätt. Jag menar inte olika tonarter eller specialstämda munspel utan de vanliga modellerna skiljer sig emellan i finjusteringar. T.ex. är det så att golden melody är stämd i Equal Temperement. Det betyder att varje ton i munspelet är stämd exakt rätt. Det gör att just melodier där man blåser en ton i taget, alltså inte ackord, låter rent och fint. Det låter också bra stämt när man spelar tillsammans med ett band.
Om man tar exempelvis hohner Marine Band och marine band Special 20 och hering vintage, så är dessa stämda i Just Intonation. Då har man stämt vissa toner så tonerna är stämda i förhållande till varandra i ackord, så det låter mer harmoniskt när man spelar ackord istället. Det är fortfarande samma toner som vanligt men några strategiskt utvalda toner har finjusterats några bråkdelar av en ton för att alltså ge ett visst sound kan man säga. Nackdelen kan vara att man kan tappa lite av renheten tillsammans med andra om deras instrument är stämda ET. Sedan finns det olika varianter ytterligare, något ännu mer däremellan som kan kallas compromise tuning. Det är typ mb deluxe, crossover, suzuki manji mm. Det är egentligen en smaksak, och det går fortfarande givetvis att spela ackord på Golden Melody. De ackorden är ett vanligt sound idag, då t.e.x. synthar är stämda i ET.
Det finns flera videos på youtube om man söker på Dessa stämningar, som visar och förklarar skillnader och vad det beror på.

Oscar

15 Dec 2013, 18:50
Profile

Tackar för informationen och välkommen till Bojen.

15 Dec 2013, 23:31
Profile

Tack! Jag såg inte att du hade skrivit så många inlägg först och så, du är nog tillräckligt rutinerad för att ha koll på det jag skrev men du är väldigt ödmjuk :)
Jag är själv lite sugen på ett golden melody måste jag säga! Jag har började med några olika, sp 20, lee oskar blues harp ms och marine band och mb deluxe Jag blev tagen av mb, så jäkla härligt ljud, men synd med att de är ihopspikade. Jag tycker verkligen om att ställa in tungorna så de passar mitt spelsätt och min sp20 låter jäkligt grymt ändå nu när marine band classic kärleksdimman börjar lägga sig.
Först tyckte jag att Golden Melody låter lite för fint och kyrkligt nästan men nu tycker jag att det kan vara jäkligt grymt för man kan göra det till vad man vill och det är i kontrasterna det blir coolast. Tänk vad orgelmusik kan låta torrt i kyrkan men låta läskigt i en skräckfilm eller coolt i en black sabbath eller doors låt t.ex. Nu hoppas jag ingen tar illa upp att jag använder mig av en stereotyp kyrklig bild för att illustrera mitt exempel.

16 Dec 2013, 02:03
Profile

Och så kan jag bara tillägga att ett av mina favoritspel är ett blues harp i G. När man spelar t.ex. amazing grace på det i 2:a pos. så låter det som en orgel och så fint att jag nästan själv börjar gråta :)

16 Dec 2013, 02:09
Profile

Att jag har så många inlägg beror i första hand på att jag har så mycket att fråga om, sånt jag inte vet, men i viss mån beror det också på ett stort mått av skrivklåda 8)

17 Dec 2013, 00:53
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]